Nie da się odpowiedzieć na tak postawione pytanie w sposób prosty i jednoznaczny. Niektórzy pozycjonerzy lub firmy z branży SEO grupują pod różnymi względami frazy i wyceniają na tej podstawie pracę, nie znając frazy. Po zbadaniu frazy, sprawdzają w jakim przedziale plasuje się wynik badania dla danej frazy i do jakiej grupy cenowej ją zaliczyć.
My nie generalizujemy, uważamy, iż takie podejście nie jest korzystne dla Klienta, ponieważ najczęściej parametrem grupującym jest popularność frazy, a ta nie idzie w parze z zakresem i ilością koniecznej pracy. I tak pozycjonując się na frazę, która posiada ogromną ilość wyników w przeglądarce, a nie posiada konkurencji, która również pozycjonuje serwis na daną frazę sprawia nie musimy z nikim walczyć o pozycję, a inne wyniki pokonać nie będzie tak trudno.
Mało tego, żeby przygotować efektywną strategię pozycjonowania i plan działań trzeba poznać zarówno specyfikę wyników jak i strukturę i siłę konkurencji.
Dlatego koszty jakie konieczne będą do opłacenia za pozycjonowanie określić można dopiero po wybraniu najefektywniejszego pakietu fraz, analizie wyników badania i zaplanowania ilości i jakości koniecznej do wykonania pracy.
Sposoby rozliczania pozycjonowania stron internetowych:
Niemniej możemy przedstawić zasady rozliczenia, które są możliwe. I tak możemy rozliczać koszty pozycjonowania miesięcznym abonamentem lub rozliczeniem za wyniki. Opłacalność dla Klienta lub dla specjalistów SEO jest różna na różnym etapie trwania procesu. Ceny wypozycjonowanych słów, rozliczanych metodą "za wynik" są tak obliczone, aby opłacało się ponieść nakład pracy do ich osiągnięcia, w trakcie tych prac Klient nie ponosi kosztów. Natomiast abonamentowe rozliczenie w całości procesu jest bardziej korzystne dla Klienta, niemniej Klient musi dokonywać opłat w trakcie trwania prac nad osiągnięciem pożądanych efektów, kiedy jeszcze nie ma realnych korzyści z pozycjonowania. Natomiast w momencie osiągnięcia wyników opłata ta jest niższa niż byłaby przy rozliczeniu "za wynik".
Poziom kosztów za pozycjonowanie strony internetowej
Koszty tak naprawdę zależą nie tylko od ilości pracy, ale standardu pracy i jej jakości. Co możemy doradzić to nie warto korzystać z najtańszych ofert pozycjonowania ponieważ szkody wyrządzone przez niefachowe działania mogą być bardzo trudne do usunięcia… i kosztowne. W skrajnej wersji mogą skutkować usunięciem naszej domeny z wyników przeglądarki, czyli potocznie tzw. "banem". Sam poziom kosztów miesięcznych może kształtować się od kilkudziesięciu złotych za mało popularną frazę, najczęściej lokalną do nawet kilku tysięcy złotych za trudną, ogólną frazę z dużą konkurencją.
Oczywiście są możliwości obejścia tak trudnych i drogich fraz poprzez zastosowanie odpowiednich strategii pozycjonowania i wyboru takiego pakietu, który zagwarantuje podobny efekt, przyniesie podobne korzyści przy niższych, bardziej rozsądnych kosztach.